הקניון האדום ונחל שני.

  • מחבר:

הקניון האדום נמצא כעשרים ק"מ צפונית לאילת והוא חלק ממהלכו של נחל שני. נחל שני עושה דרכו מבקעת הירח שבסיני ועד לנחל רחם שבעצמו נשפך למפרץ אילת. סמוך לקניון האדום נכנס נחל שני לגבולות ישראל.

שמו של נחל שני הוא מאבן השני אבן בעלת גוון צבע אדום שנובע מנוכחות של תחמוצות ברזל באבן.

יש להפריד בין שמו של נחל שני והמסלע האדום שבו לבין אבן השני שמופיעה במקרא כחלק מאפודו של הכהן הגדול. האבן הזו לא זוהתה ואין אנו יודעים באיזו אבן חן מדובר. אבן השני של הרי אילת,כמו גם נחל שני והקניון האדום,מקבלים את שמם מהתכתיב הערבי של שמות המקומות האלה.

הקניון האדום נמצא ברום של 200 מטר מעל פני הים ואורכו כ – 200 מטרים ובעומק של כ – 30 מטרים. הקניון חותר באבן החול הנובית ובה תחמוצות ברזל ומכאן שמו,וציבעו,האדום.

הקניון האדום,ונחל שני,חותרים בהרי אילת. הרי אילת נמצאים בשוליו של הבקע הסורי אפריקאי. גילו המדויק של הבקעצאיננו ידוע בודאות ולאורכו נמצאות שיכבות מסלע המתוארכות לתאריכים שונים,מה שמקשה על קביעת גילו של הבקע למלוא אורכו. באזור אילת תארוך המסלע הוא לתקופה של לפני כ – 10 מיליון שנה. בתקופה זו אזור מסיב אילת גשום בהרבה מהמוכר לנו היום וההתחתרות של נחל שני,והקניון האדום,מתוארכת לתקופה מאוחרת להיווצרות המאסיב וגילה מוערך בכחמישה מליון שנה בלבד.

בעונה זו של השנה עצי השיטה הם הנוף השולט באפיק השני ובשל שעת הבוקר המוקדמת,והעדר מקווי מים בקניון,לא נצפה מן החי אם כי "שליטי" האזור,המרשימים יש לומר,הם היעל הנובי וצבי הנגב.

עד לתקופה המודרנית חיו באזור הקניון האדום נמרים. באזור מאסיב אילת נמצא כמה וכמה מלכודות אבן שנבנו על ידי האדם על מנת לצוד נמרים. מקובל לחשוב שנבכי הקניון האדום שימשו,גם הם,לציד נמרים כאשר הצידים הכניסו לנבכי הקניון עז או חוגלה וכאשר נכנס הנמר לתוך הקניון,על מנת לצוד ולסעוד מן העז או החוגלה,צדו אותו הצידים והשתמשו בבשרו למאכל ובעורו לכיסוי גופם.

במהלכו חוצב הקניון האדום צורות בסלע שעם קצת דימיון נוכל לראות בהם שתי דמויות עבות אף מנסות לנשק זו את זו,סתום עין,ספינקס קטן ולמטיבי הראות והדימיון: מועצת חכמים המתכנסת ומאזינה לדבריו של הנואם.על אחת מקירות הקניון נתפס לו עץ אשל שנפח נשמתו לא לפני שפרש את ענפיו בהאחזות אחרונה בשולי הקניון.

והתמונות,הן כאן לפניכם:

לגלרית התמונות.

מנחם.